My Herba Hijau Garden: 5 Manfaat Lidah Buaya

3 Mar 2016

5 Manfaat Lidah Buaya

Hello semua, terima kasih sudi membaca blog ini, sudah berhari rasa keladi tidak mengemaskini blog ini, maklumlah bukan tak ada masa tapi cuma  berpura-pura sibuk pulak, hihihihi, bukan keladi nak cerita tentang kemalasanku ini di blog  tetapi saya nak bercerita tentang Lidah Buaya ataupun Aloe Vera.

Lidah Buaya?

Aikk!! tak takut kena baham ke nanti, gila apa nak tarik lidah buaya tu,

Bukan Buaya yang kat sungai tu, ini Buaya yang boleh ditanam dan banyak manfaatnya, jadi rasanya rugi jika tidak tanam pokok ini di halaman rumah kita. Okay tak payah nak berpusing-pusing cerita, jom kita kaji sedikit kebaikan dan kelebihan pokok lidah buaya, rasanya korang pun sedia maklum tentang tumbuhan herba ini, jadi jika kita search di enjin pencarian tentu banyak info yang telah diceritakan mengenai pokok lidah buaya ni, maaf ya, keladi nak juga interframe bercerita tentang lidah buaya, jom terus membaca, 

Info dan Khasiat Pokok Lidah Buaya ( Aloe Vera)

Lidah buaya adalah salah satu diantara 250 jenis aloe yang terdapat diserta dunia. tumbuhan asli yang terdapat di Utara Afrika dan Madagascar ini telah berkembang ke Hindi Barat dan seterusnya ke negara-negara tropika yang lain , seterusnya tanaman ini terus berkembang dan membiak dengan baik di Lembangan Mediterranean sehingga meluas ke serata dunia disebabkan pokok ini mudah dan hidup subur sungguhpun dikawasan yang ke kurangan taburan hujan yang banyak, sifatnya yang mudah membiak membolehkan ia terus tumbuh dengan liar sehingga tumbuhan ini menjadi salah satu tanaman herba yang dikomersialkan kerana khasiat yang tinggi kepada tubuh badan manusia. Rasanya tak payah nak diperkenalkan lagi kegunaan pokok ini, terutamanya dalam rawatan tradisional, kita boleh lihat penggunaannya sejak dahulu lagi, jika terdapat luka atau ruam pada kulit, petuanya tentu atuk ke, atau nenek kita akan suruh sapu je isi pokok lidah buaya tu, maka hasilnya sendiri kena cubalah ya. Selain itu juga, jika korang lihat kini, pihak pengusaha kosmetik berebut-rebut meletakkan pati pokok lidah buaya dalam produk yang dikeluarkannya, ini disebabkan nilai khasiat yang baik untuk kesihatan dan kulit manusia menjadi faktor permintaan yang tinggi terhadap produk yang telah dicampur dengan pati lidah buaya,  jadi peluang ini rugi  jika kita tidak mengambilnya untuk mengkomersialkannya.

5 manfaat Pokok  Lidah Buaya
  1. Mempercepatkan penyembuhan luka : yang ini perlu cuba sendiri ya, sebab keladi pun telah mula mempraktikkannya, waktu terkena pisau time sibuk nak memasak hari tu, nasib baik keladi tanam pokok lidah buaya, jadi saya tenyeh je lah, syukur memang berkesan, tapi belum cuba untuk luka-luka yang berat, tapi sebenarnya ia boleh digunakan untuk pencucian luka, kiranya seperti detol, lepas ini dah tak payah cari detol, guna je isi lidah buaya pasti berkesan.
  2. Mengurangi rasa gatal pada kulit : Keladi tak pernah cuba, tapi ada search kat google, dan baca website tentang khasiat Aloe Vera ni, baru saya tahu, lidah buaya ni boleh digunakan untuk kulit yang kena gigitan nyamuk atau serangga, tak pernah cuba, tapi mesti kena cuba, lepas ni dah tak perlu pakai Mopiko lagi lah ya. 
  3. Merawat kulit : yang ini pasti korang semua suka, dan keladi memang suka, sebab dah tak payah beli pencucui muka yang mahal-mahal, guna je secara nature dengan bahan semula jadi, yup selain tomato, korang jangan lupa isi pokok lidah buaya tu, melembabkan kulit, menghindarkan kulit kita menjadi kering, memberi kesegaran pada kulit kita.
  4. Sumber Vitamin yang dapat menutrisi untuk tubuh badan kita: Korang pernah cuba ke untuk minum Jus Lidah Buaya, yang tak pernah cuba tu, cubalah hari ini, campur dengan madu sikit, sedap, tapi yang pasti kadungan vitaman dan miniralnya cukup untuk keperluan tubuh badan kita sebab pokok lidah buaya ini dalam isinya mengandungi sumber vitamin seperti A,B1,B2, B6,B12,C, E dan asid folat,
  5. Menghalus dan melembabkan Rambut : yang ini tak boleh disangkal lagi, isi pokok lindah buaya memang terbukti dalam melembabkan rambut, sebab sifatnya yang berlendir dan berair,  jadi jom kita cuba, memang halus rambutku nanti. 
antara khasiat aloe vera yang semapt keladi taip kat entri ini, tapi sebenarnya, aloe vera ini banyak funginya lagi, kiranya korang tak akan rugi jika tanam pokok ini, selain warna hijaunya yang apabila dilihat dapat menyegarkan mata, ia juga mengindahkan halaman kita. 

Untuk halaman keladi pula, keladi hanya dapat tanam 4 pasu je, maklumlah ruang yang tidak banyak, kiranya lebih baik tanam daripada biarkan ruang tu kosong je.

5 Manfaat Lidah Buaya
Aloe Vera, mengandungi 20 jenis asid amino, termasuk 7 asid amino perlu yang tidak boleh dihasilkan oleh badan. Asid amino adalah blok binaan bagi membina badan, ia juga mempunyai kandunagan unsur-unsur perangsang imun tubuh badan yang dapat membantu menggalakkan fungsi sistem imun kita bagi menghalang serangan penyakit.

Aloe Vera juga membekalkan vitamin secara semulajadi kerana ia mengandungi vitamin yang diperlukan dalam diet harian kita termasuk vitamin B12, asid folik, niasin, B6,B2,B1,C, E dan A.




No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Herba Hijau Garden Copyright © 2016. Designed by Keladidesign