My Herba Hijau Garden: Khasiat Pokok Rosemary

4 Mar 2016

Khasiat Pokok Rosemary

Khasiat Pokok Rosemary

Salam sehati sehijau Dunia, wahhh, gempak tu, saja nak berkongsi tentang khasiat Pokok Rosemary, kiranya keladi tau tentang pokok ni sewaktu search kat internet berkaitan jenis-jenis pokok yang boleh di tanam didalam rumah, dan daripada hasil carian tu, salah satu yang menjadi perhatian keladi adalah tentang pokok Rosemary,  maklumlah duduk kat bandar ni terhad ruangnya, tambahan jika kita duduk di kawasan rumah jenis flat, hemmm, rugi pulak tengok rakan-rakan yang ada halaman dan bercucuk tanam, balik kerja je, release tension dengan melihat dan meyiram pokok-pokok yang ditanam, itulah untungnya jika rumah kita tu jenis teres dan yang lagi untung corner lot!. 

Tak payah nak bising-bising dan membebel tentang tak ada kawasan untuk bercucuk tanam, yang paling penting sekarang ni cari idea kreatif supaya kita dapat menggunakan sepenuhnya ruang yang terhad untuk bercucuk tanam, idea yang paling boleh kita ikuti adalah, tanamlah tanaman jenis indoor, atau dalam bahasa melayu, korang tanam pokok yang boleh ditanam didalam rumah, rasanya, memang banyak, tu yang sedang keladi usahakan, kalo berjaya, bukan setakat dapat makan hasil tanaman kita, malah korang mugkin boleh menjualnya, dan sudah dapat side income, boleh buat perniagaan lagi tau.

Okay, cari punya cari dapatlah idea untuk menanam pokok Herba Rosemary, tapi bukan nak tanam secara komersial, kan rumah tak cukup ruang, jika luas ruangnya, tentu keladi sudah komersialkan pokok herba ini, tak rugi banyak khasiatnya tau. Lepas je search tentang pokok herba ini keladi terus serbu Pasar Tani Kelana Jaya, tapi taklah menipu sangat, terus je ke Pasar Tani tu, sebab pasar tani ni buka pada pagi hari sabtu je, kiranya selepas keladi sudah mengenali pokok Herba Rosemary ni serta khasiatnya, tindakkan seterusnya adalah mesti dapatkan pokok ini, baru puas hati, hihihihi, baiklah, keladi beli sepasu pokok Herba Rosemary dengan harga RM 12.90, tapi nampak agak kecik sikit pokok ni, tapi kita hanya nak cuba menanam pokok ini sebagai hobi je, jadi tak kiralah, pokok tu kecik ke atau besar yang pasti keladi sudah dapat sambung jaga  pokok herba ini.

Khasiat Pokok Rosmary
  1. Rosemary boleh meningkatkan daya ingatan, melegakan sakit otot dan merangsang sistem saraf.Ia digunakan untuk masalah penghadaman, masalah peredaran darah, kekejangan,luka, ekzema, penyakit sendi dan kemurungan.
  2. Sebagai herba antispasmodic, ia digunakan untuk meningkatkan pengeluaran air kencing.
  3. Memperbaiki gangguan yang berkaitan dengan keradangan otak
  4. Meningkatkan daya ingatan dan merawat sakit kepala
  5. Rosemary dikatakan dapat melawan sel-sel tidak baik dan telah menunjukkan anti-kanser dan anti-tumor. 
Maklumat tersebut telah diterima daripada hasil carian google keladi, tapi keladi yakin mungkin ada banyak lagi khasiatnya yang kita tidak ketahui, tak mengapa keladi tak mengalah, dan akan terus membaca dan membuat penyelidikan tentang tanama herba ini. terima kasih untuk korang yang membaca hasil penulisan keladi ini.

Khasiat Pokok Rosemary
Rosemary dikatakan melawan sel-sel tidak baik dan telah menunjukkan anti-kanser dan anti-tumor. Oleh kerana ia mempunyai antioksidan yang kuat, ia boleh mencegah kanser yang menyebabkan bahan kimiayang menyerang sel-sel, terutamanya dalam hati dan kawasan bronkialDigambarkan sebagai cukup kuatuntuk membunuh jangkitan bakteria, ia perlu dinyatakan ia tidak boleh sama sekali membuang bakteriadari saluran penghadaman. Walau bagaimanapun, rosemary telah terbukti untuk merawat sindrom kejutantoksik.

Khasiat Pokok Rosemary
Pokok rosemary adalah herba yang boleh ditanam di negara kita.  Ia tahan panas.  Daun rosemary enak dijadikan perisa terutamanya ketika memanggang ayam atau kambing.  Rakan-rakan boleh dapatkan serbuk rosemary dalam botol perisa, tapi rasanya tidak seenak herba yang segar yang ditanam sendiri.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Herba Hijau Garden Copyright © 2016. Designed by Keladidesign