My Herba Hijau Garden: Cara Menanam Pokok

16 Mar 2016

Cara Menanam Pokok

Salam sehati sehijau Dunia daripada My Herba Hijau Garden, mitos mengatakan penanaman pokok ni perlu mempunyai tangan yang sejuk baru pokok yang kita tanam tu hidup dengan subur. 

Mereka yang ‘tangan panas’ dikatakan sukar menanam pokok kerana walaupun dijaga sebaik manapun, ia sukar tumbuh subur dan mati. Berbeza dengan ‘tangan sejuk’ walaupun cuma mencampak benih, tanamannya pasti menjadi dan subur pula!
Itu mitos semata-mata, dulu memanglah selalu je saya dengar orang tua-tua kata nak tanam pokok ni bukan senang-senang je, jika campak biji benih apa-apa pun lepas tu pokok tu tumbuh ini menunjukkan tangan kita tu sejuk, dan mugkin sesuai untuk pertanian, kemudian bagi mereka yang mencampak biji benih dan pokok tak tumbuh-tumbuh pulak pokok, nampak sangat tangan tu tak sejuk, panas, jadi jangan harap nak bercucuk tanam, 

Sekarang ini, kita perlu pecahkan mitos tu, dan tak ada istilah lagi pokok tak tumbuh gara-gara tangan panas.

Jom kita tengok cara penanaman yang betul, saya ambil ilmu ini daripada akhbar Harian Metro, dalam ruangan Agro, 15 Mac 2016, mohamad_hussin@hmetro.com.my

Daripada artikel tersebut, cara penamaman pokok ini telah diajar oleh  En Muhamad Adli Salihin Samsudin , Penolong Pengarah ( Bahagian Padi, Tanaman Industri dan Florikulture), Pusat Pembangunan Komoditi Serdang, Jabatan Pertanian), menurut beliau seringkali masyarakat mengaitkan mereka yang bertangan sejuk akan berjaya menanam apa jua tanaman, tetapi sebenarnya ada banyak faktor kejayaan menanam sesuatu tanaman. Antaranya biji benih yang bermutu, tanah subur, faktor penjagaan, siraman air mencukupi, membaja secara betul dan berjaya menghalang perosak.

Jadi, Jom kita tengok cara penanaman yang diajar oleh beliau, teknik penanaman ini digunakan bagi menanam pokok dari beg semaian ke dalam pasu atau ke dalam lubang penanaman di tanah sama ada pokok besar atau kecil.

1. Penyediaan peralatan dan bahan tanaman 


2. Gunakan pasu yang berlubangan, bagi pasu yang tidak berlubang hanya sesuai untuk tumbuhan jenis akuatik seperti melati air dan cattail.


3. Masukkan serpihan pasu atau batu menutup lubang itu bagi mengelak campuran tanah terkeluar selain mengatasi masalah air mengalir deras sehingga membawa keluar tanah.


4. Masukkan tanah campuran sebanyak satu pertiga pasu


5. Potong bahagian bawah beg semaian yang menjadi tempat semaian pokok dan tanam didalam pasu



6. Timbus tanah campuran untuk menutup akar pokok


7. Pastika bebola akar tidak pecah atau rosak, 

Pemasuan semula boleh dipraktikkan bagi pokok yang sudah lama hidup dalam pasu bagi menyelamatkannya atau membiakkan semula pokok,

Pokok yang siap sedia untuk di letakkan dikawasan yang dikira sesuai dari segi penerimaan cahaya matahri dan tidak menghalang pergerakan dikawasan tersebut.

Selamat bercucuk tanam








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Herba Hijau Garden Copyright © 2016. Designed by Keladidesign