My Herba Hijau Garden: Permulaan untuk projek herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my

24 Feb 2016

Permulaan untuk projek herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my

Sejak dari dulu lagi manusia telah mengetahui tumbuhan yang hidup subur diatas muka bumi ini memberi kebaikan dan kelebihan pada fungsi tubuh badan kita, tetapi awas, bukan semua tumbuhan boleh dijadikan ubat, ada juga jenis-jenis tumbuhan yang beracun dan tidak sesuai dimakan serta berkemugkinan akan memberi kesan samping kepada tubuh badan kita jika tersalah ambil, tetapi tidak boleh mengatakan tidak tumbuhan jenis herba yang telah dikenali sejak dahulu lagi mugkin akan memberi peluang dan potensi untuk dibangunkan menjadi produk yang mempunyai nilai keuntungan yang tinggi dan sehingga kini, ramai juga yang telah mengambil peluang untuk mempromosikan dan mengkomersialkan tumbuh-tumbuhan jenis herba untuk dijadikan makanan tambahan kesihatan.

Hai, saya keladi, dalam entri ini keladi cuma nak memperkenalkan tentang projek yang akan keladi bangunkan di dalam blog ini, bagi keladi, mentor keladi dah kata, sekarang ni setiap perkara dalam kehidupan perlu dijadikan satu peluang untuk kita menjana keuntungan, mula-mula agak pening juga kepala saya, apa sebenarnya maksud mentor saya tu, bayangkan jika korang makan, perlu mencipta peluang keuntungan daripada aktiviti kita tu, entahlah bagaimana nak buat duit dengan makan, korang tanya daya pemikiran yang kreatif masing-masing, hanya dia yang boleh jawab, itu sebabnya, kerana minat keladi tentang bidang pertanian, dan hobi saya bercucuk tanam maka keladi gunakan kesempatan ini untuk menjana keuntungan, hihihihi jangan marah ya!!!, saya teruskan dengan projek saya ni, kiranya saya namakan projek ini sebagai "Projek Herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my"

kenapa perlu www.herbahijaugarden.blogspot.my,

keladi buat projek ini di alam maya saja ke?

ataupun ia hanya sebagai kebun angan-angan di minda je.

Jawapannya, memang taklah keladi hanya berimpikan projek ini di alam maya saja, keladi memang minat berkebun,tetapi maklumlah kawasan rumah saya terhad, jadi mugkin keladi buat perlahan-lahan projek ini, yup...sebagai permulaan keladi buat blog ini sebagai peluang untuk mencari idea dan  berkongsi perjalanan keladi tentang projek yang diimpikan ini akan terlaksana.


Permulaan untuk projek herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my
Menggunakan kawasan yang terhad dalam melaksanakan
projek herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my

Permulaan untuk projek herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my
Herba sangat bermanfaat untuk makluk di muka bumi ini,
biasanya keladi lihat pada kucing, ia akan menjijit-jijit pucuk
daun dan memuntahkannya semula,
tiada kajian yang khusus,
tapi keladi yakin, herba juga bermanfaat untuk makhluk tuhan yang lain.

Permulaan untuk projek herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my
Cara penyamaian yang mudah, tak perlu membazir,
guna apa yang ada, mudah dan menjimatkan, gunakan kreativiti 

Permulaan untuk projek herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my
Herba Rosmery, banyak manfaat, tak rugi untuk membelinya,
boleh diletakkan didalam rumah,
siapa kata orang duduk dibandar tak boleh bercucuk tanam,
 keladi beli RM 15.00, di Pasar Tani Kelana Jaya
Kenapa perlu pilih tanaman Herba ?

Banyak tanaman yang boleh dijalankan, tapi bagi keladi tanaman herba adalah tanaman yang mudah, mudah sangat ke, tak juga mudah, Herba boleh tanam di dalam pasu bunga, kotak-kotak polisterin yang tak digunakan, tin-tin kosong dan pelbagai medium yang bersesuai, jadi keladi fikir, langkah permulaan untuk memulakan projek pertanian ini adalah keladi pilih pokok herba. selain itu juga, semua orang dah tahu, herba ni ada nilai komersialnya, dan sekarang banyak permintaan sehingga pelbagai jenis herba dicari dan pelbagai produk berasaskan herba telah dibangunkan sebagai produk kesihatan, #jika ada rezeki keladi pun nak buat produk sendiri tau.

Tentang Projek Herba di www.herbahijaugarden.blogspot.my

Nama pemilik  : Keladi ( Mohd Nazir Bin Abd Aziz )
Alamat Projek : www.herbahijaugarden.blogspot.my / Kawasan keliling rumah,  Petaling Jaya
Permulaan Projek : 01 Februari 2016
Jenis Tanaman  : Herba yang boleh ditanam pada suhu biasa, di dalam blog pula, pelbagai jenis herba
Kos permulaan : Untuk Blog ( Tempahan ) - RM 80.00, untuk tanaman, RM 200- pembelian benih                                pokok herba dan biji benih, medium tanaman pula mengunakan bahan terbuang.

Objektif Projek
  • Mencari potensi  dan peluang untuk menjana pendapatan dalam tanaman herba
  • Berkongsi maklumat dan ilmu kepada orang ramai
  • Berkongsi maklumat dan pengalaman kepada mereka yang suka tentang tanaman ini.
  • Mempelajari lebih banyak tentang tanaman herba
  • Menjalankan kajian dan penyelidikan tentang pokok-pokok herba yang berpotensi untuk dijadikan produk
Matlamat Projek
  • Dapat menghasilkan produk yang menarik menggunakan jenama sendiri berasaskan herba.
  • Mencipta satu kelainan dan kreativiti dalam penanaman herba, walaupun tiada tempat untuk bercucuk tanaman
  • Memperluaskan perhubungan diantara rakan-rakan yang turut sama berminat dengan tanaman herba.
  • Memperluaskan lagi kemahiran untuk menjadi pengusaha tanaman herba yang berjaya.
  • Mampu buka kebun herba sendiri.
  • Menjual pelbagai pokok herba kepada orang ramai
Sebahagian maklumat yang boleh keladi kongsikan tentang projek ini, sebenarnya banyak lagi yang perlu keladi pelajari tentang penaman herba ni, sebab tu keladi buka blog, selain dapat berkongsi tentang perjalanan projek keladi, keladi juga dapat berkongsi info yang berguna kepada orang rama, mudah kata sambil menyelam minum air. 

Definisi Herba

Berdasarkan definisi yang diperolehi daripada wikipedia, herba bermaksud tumbuhan yang mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat makanan dan baunya. Herba digunakan secara meluas dalam masakan, perubatan dan kecantikan. Ia juga dikaitkan dengan rawatan akibat gangguan makhluk halus. Pada bahagian daun, kebiasaannya berwarna hijau digunakan secara meluas dalam pelbagai bidang, namun bagi perubatan pula, penggunaan akar, bunga, kulit pokok dan bahagian lain lebih banyak digunakan, pada bahagian tersebut dikatakan lebih banyak zat dan nutriennya yang boleh dijadikan sebagai ubat untuk tubuh badan manusia. Secara kesimpulannya, hampir setiap orang menggunakan dan mengambil herba dalam kehidupan kini, tak kiralah herba yang mugkin dijadikan sebagai pelazat makanan ataupaun mengambilan produk herba sebagai makanan tambahan untuk kesihatan tubuh badan. Kadang kala, mugkin juga kita tidak sedar, apa yang digunakan dalam kehidupan harian adalah daripada bahan campuran yang menggunakan herba. Memang banyak manfat tumbuhan herba kepada kita, tetapi awas juga, ada yang memudaratkan jika diproses atau digunakan secara salah. Contohnya, Aloe Vera, didapati mempunyai banyak kebaikan jika kita mengamalkan meminum jus lidah buaya @ Aloe Vera, tetapi ia ada kesan sampingan kepada masalah perut jika terlebih mengambil bahan tersebut, dalam konteks ini, herba sepatutnya diproses dan digunakan berdasarkan standard piawaian penggunaan yang tepat.


No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Herba Hijau Garden Copyright © 2016. Designed by Keladidesign